Gå till huvudinnehåll

Olov guidar

Går du i tankar om att göra om att renovera eller bygga en helt ny klinik? Olov Åhgren är Plandents expert på praktikplanering och vet vad man som klinikägare bör tänka på innan man sätter igång.

praktikplanering-1200x800-collage.jpg

Olov Åhgren är Plandents expert på praktikplanering. Han hjälper våra kunder att få ett bra flöde på kliniken mellan behandlingsrum, steril och väntrum.

Varför är det viktigt med en bra praktikplanering?
- Det är en arbetsplats som ska funka. Om en klinik är dåligt planerad finns det till exempel risk att personalen får gå med en smutsig bricka genom väntrummet och det är inte så trevligt. Eller att sterilen är för liten och trång och bara rymmer en person så att personalen krockar om det kommer flera. Planeringen är viktig för att arbetet på ett smidigt sätt kan rulla på och för att patienten ska trivas.

Hur går det till rent praktiskt vid praktikplaneringen?
- Ett typiskt fall är att någon ska öppna en ny klinik. Antingen får jag en ritning över lokalerna eller så är jag själv ute och tittar på lokalen. Sen skissar jag helt sonika upp förslag med blyerts och linjal och skickar planeringen till kunden som får titta utifrån de förväntningar och idéer hen har. Ibland kommer jag med ett helt annat förslag än vad de ursprungligen tänkt, som vi bollar fram och tillbaka. Jag kan föreslå idéer utifrån kundens behov. Sedan när den processen är klar och alla känner sig nöjda lämnas planeringen över till en arkitekt som får göra själva ritningen.
- Det kan också röra sig om en ombyggnation i större eller mindre skala där man behöver se över flödet och det går till på liknande sätt.

Vad kan vi på Plandent erbjuda vad gäller praktikplanering och vad kan vi inte göra?
- Vi kan göra en planering och ge dem ett bra flöde och vi hjälper till i projekteringen med hantverkarna – hur rör och el ska dras för att det ska stämma. Men de får inte en ritning färdig för bygglov, det måste en arkitekt göra. Ofta väljer kliniken att anlita en lokal förmåga som också kan vara och titta på kliniken.
- Vi fungerar som en extra trygghet, med lång erfarenhet av vad som funkar på en klinik. Det tycker många är skönt – att ha någon att hålla i handen.

Kostar planeringen något?
- Nej, det är det som är så fint. Eftersom kliniken köper in vår utrustning gör vi detta som en extra service. Vi vill ju att det ska bli så bra som möjligt i personalens vardag och att det ska stämma med hur de arbetar.

Praktikplanering skapar trygghet
- När vi kommer och ska installera utrustningen i behandlingsrum, steril och maskinrum så vet vi att det funkar och rördragningen är anpassad för Planmecas utrustning. Tandvårdspersonalen kan inte förväntas ha koll på hur en klinik ska planeras. De har stenkoll på det som händer i munnen och allt som ryms inom deras profession. Trender och utveckling kring vad som går att göra är bra att få hjälp med, så att de kan ägna sig åt sina patienter.

Vad är trenden just nu?
- Lite öppnare planlösningar, mycket glasdörrar och glaspartier som ger större ljusinsläpp och skapar trevnad. Man jobbar också mer med ljuset, som olika LED-armaturer, för att skapa en behagligare miljö att både arbeta i och för patienten. Vi kan komma med tips på element som förhöjer värdet.

Vad ska man tänka när man planerar en klinik?
- Tänk på hur du vill jobba om tio år. Så att man inte bygger för litet, för stort eller efter enbart dagens akuta behov. Och hur du som tandläkare, tandhygienist och tandsköterska faktiskt vill jobba. Man kanske planerar för tre behandlingsrum och sedan efter något år kommer man på att man verkligen behöver ett till och det går inte att bygga ut. Vad man vill med sitt företagande och sitt jobb. Det kan vara lite svårt att kika i spåkulan och veta vad man har för behov flera år framåt i tiden, men det är viktigt att åtminstone ta sig en rejäl funderare.

Vilka professioner är det som anlitar dig för praktikplanering?
- Det är ofta en tandläkare, men kan även vara tandhygienister.

Hur många klinker har du hjälpt till med?
- 40-50 stycken. Minst!

Vad är ditt mål när du planerar en klinik?
- Att få en nöjd kund och en bra klinik som de kan arbeta och trivas i – en miljö som verkligen fungerar för personalens behov.