Gå till huvudinnehåll

Mikael Neuman höjer kvalitén med skannern Emerald S och PlanOrder

Tandläkaren Mikael Neuman brinner för utveckling och letar ständigt efter den senaste tekniken, för att höja kvalitén på behandlingarna. Läs mer om hans resa och varför han gillar Plandents tjänster som PlanOrder och skannern Emerald S.

Den senaste tekniken hjälper oss att höja kvaliteten

Greppa framtiden! Då blir jobbet roligare samtidigt som du kan erbjuda tandvård till högre kvalitet. Det är ett tips från tandläkaren Mikael Neuman, som alltid varit öppen både för ny teknik och förbättringar. Det har lönat sig.

Det är extremt viktigt att patienterna känner tillit till sin tandläkare. Därför har jag alltid velat hitta vägar att utvecklas så att jag kan ge bättre vård, säger Mikael Neuman.

Han öppnade sin klinik på Gröna gatan i Göteborg 1992 redan ett år innan han gått ut tandläkarhögskolan - och jobbade där som tandhygienist tills han fick sin legitimation. Bara det kan ju tyckas ganska framåtlutat.

Jag är också uppvuxen med en pappa som hade en privat tandvårdspraktik i många år, så det kändes rätt naturligt för mig, förklarar han.

Bild-Neuman-002.jpgTandläkare Mikael Neuman och tandtekniker samt tandsköterska Anna Neuman med skannern Emerald S.

Träffades på Munhålan

Nu har Mikael Neuman drivit sin klinik i över 30 år och erbjuder en bred allmäntandvård. På kliniken finns ytterligare tre tandläkare som hyr in sig.

Det är viktigt för mig att alla här är sina egna företagare och driver en egen utveckling. Samtidigt samarbetar vi. Det skapar kvalitet.

Vid sin sida har han även Anna, som inte bara är en lyckad kombination av tandtekniker och tandsköterska, utan även Mikaels fru. De träffades på studentkåren Munhålan 1989 och resten är, som man säger, historia. Anna Neuman driver sedan många år ett eget laboratorium, men sedan hon digitaliserade hela labbet har hon fått tid över och kan även arbeta som tandsköterska hos Mikael.

Vi tycker båda att det är roligt med ny teknik och ser den kvalitetshöjning den ger. Därför funderar vi alltid på nästa steg och reser ofta till USA för vidareutbildningar och för att söka efter det allra senaste, säger Anna Neuman.

Kvalitet som lönar sig

Till exempel jobbade Mikael Neuman redan på nittiotalet med adhesiv teknik för fastsättning mellan tand och konstruktioner – något som börjat bli vanligt i Sverige först nu på senare år.

Tekniken är enastående. Du bevarar mer av tandsubstansen och får betydligt bättre precision och hållbarhet än med traditionell teknik, säger han.

Och när den första skannern för digital avtryckstagning kom till Sverige för cirka 13 år sedan var Mikael Neuman snabbt framme och köpte ett kit med skanner, fräsmaskin och server. Sedan dess har de uppgraderat sig två gånger vartefter produkterna har utvecklats. I dag har de skannern Planmeca Emerald och bildbehandlingsprogrammet Planmeca Romexis.

Vinsterna med digital avtryckstagning är uppenbara. Du sparar oändligt med tid samtidigt som det är enklare och patienten får mindre obehag. Kvaliteten blir dessutom betydligt bättre eftersom skannern är mer tillförlitlig och felmarginalerna minimeras. Jag förstår ärligt talat inte hur någon kan starta en tandvårdsklinik utan en digital skanner. Det handlar ju om kvalitet och det gör att investeringen snabbt blir lönsam.


Tandteknikern och tandsköterskan Anna Neuman med PlanOrder.

Målet en spa-upplevelse

Skannern är inte den enda produkt Mikael och Anna Neuman har från Plandent.

Vi köper mycket därifrån! Och vi använder även beställningssystemet PlanOrder eftersom det sparar oss en massa tid och skapar struktur i våra inköp. Vi är supernöjda med allt. Av någon anledning lever ett rykte kvar att Plandent är dyra. Men vi upplever verkligen inte det. De är dyrare på vissa saker, men billigare på andra, säger Anna Neuman.

Hon menar att det inte bara är Plandents produkter som håller hög kvalitet, utan även servicen och eftermarknaden.

Det är nästan ännu viktigare. Till exempel gick vår ljushärdningslampa sönder nyligen – precis när vi tillfälligt lånat ut vår extralampa. Vi fick panik och jag ringde Plandents lokala representant och frågade om råd. Någon timme senare stod hon i vår dörr med en lånelampa – som en räddande ängel.

Det är så viktigt med det där lilla extra för att skapa tillit, konstaterar Mikael Neuman.

Vi försöker alltid att tänka så med våra patienter. Genom att hela tiden utveckla oss och vår klinik vill vi att våra patienter ska trivas och må bra. Vår ambition är att de ska uppfatta besöket hos oss ungefär som en spa-upplevelse. Vi har inte riktigt lyckats med det än, men vi jobbar på det, säger han och ler brett.

Vi håller dig uppdaterad

Anmäl till nyhetsbrev

Läs om andras upplevelser

Hitta klinikreportage här

Enkelt lager - PlanOrder

Minska ditt lager i dag!

Nyttja våra kampanjer!

Läs MässXtra