Två företag har blivit en. Tillsammans med KaVo har Plandent AB blivit starkare och större. Med detta satte vi oss ned med VDn Magnus Nilsson, för att höra om hans framtids tankar och vägen dit med nya Plandent.
Den 14 juni 2024 slog Plandent AB och KaVo Dental Nordic AB samman sina verksamheter. Därmed blir Plandent en av de största dentalleverantörerna i Sverige. Plandents VD Magnus Nilsson berättar om vad det här innebär och hur han ser på framtiden i dentalbranschen.
Plandents VD Magnus Nilsson.
Magnus börjar med att poängtera att sammanslagningen är en möjlighet att skapa förändring i dentalbranschen. Han står i det nya kontoret i Alviks Strand där många välkända varumärken står för uppvisning i showroomet. Med en vacker utsikt över vattnet och Stockholm Stad förklarar Magnus vidare:
”Med nya Plandent kan vi förändra dentalbranschen. Vilket jag såklart vill vara med och påverka tillsammans med våra kunder och alla duktiga medarbetare från båda organisationerna.” Stoltheten över det nya Plandent är enkel att förstå, när Magnus står bredvid de uppradade behandlingsstolarna från Planmeca och KaVo. De båda varumärkena har en gedigen historia som nu sammanförts av ägaren Planmeca Group.
”Plandent är ett anrikt bolag och en stor aktör på marknaden, med många trogna kunder,” säger Magnus medan han berättar om företagets långa historia i Sverige: Forssberg startade redan 1897 och blev sedan en del av Plandent. KaVo har funnits på svenska marknaden i 50 år.
Magnus egen resa i dentalbranschen började dock på KaVo för snart tio år sedan. Innan dess har han jobbat i olika områden med försäljning, affärsutveckling och har en uppväxt präglad av egenföretagare. Så att få leda ett sådant här viktigt företag tycker han är ett väldigt roligt och ärofyllt uppdrag. Åren på KaVo gav honom viktiga insikter, som han nu tar med sig. Han såg två framgångsfaktorer; medarbetarna och kunderna.
”KaVo har gjort en fin utveckling i branschen. Det är tack vare att medarbetare och kunder har värdesatt en bra relation och en hög servicenivå. Partnerskapet med kunderna har lett till gemensam utveckling som varit till fördel för både kunden och oss.”
Med Plandent ser Magnus möjligheterna att göra det ännu bättre för kunderna.
”Nu har vi bättre förutsättningar att kunna överträffa kundernas behov och krav. Vi vill underlätta för att kliniken ska fungera lätt och smidigt. Till exempel så är tandläkarens arbetsmiljö tuff. Då vill vi kunna hjälpa till med ergonomi, så kliniken kan fokusera på patienterna och kärnverksamheten.”
Magnus fortsätter att beskriva de utmaningarna som finns inom tandvården. Som svårigheten att få tag på arbetskraft och ökade hållbarhetskrav. En annan förändring är att det snabbt blir fler dentalkedjor och färre privata kliniker med stora pensionsavgångar.
”Vi på Plandent ska finnas som stöd och rådgivare. Kan vi hjälpa till med vilket förbrukningsmaterial som används? Hur sparar kliniken in pengar där? Kan vi boka in förebyggande underhåll och undvika onödiga stillestånd åt dig? Du som kund ska kunna hitta allt du behöver här hos oss.”
Fokus just nu är på att utveckla det nya Plandent. Magnus ser stolt ut när han pratar om medarbetarna och framtidsplanerna.
”Det är framför allt tre punkter som särskiljer oss från marknaden,” förtydligar Magnus.
“Det första är att Plandent ska ha marknadens högsta tillgänglighet. Storlek är såklart avgörande. Plandent har Nordens största support- och serviceorganisation. Vi är starka centralt, men har en stark lokal närvaro tack vare alla medarbetare ute i landet.”
“För det andra vill Plandent erbjuda marknadens bredaste produkter och tjänster. Med allt från utrustning, förbrukningsvaror och tjänster som hjälper kliniken,” säger han och pekar runt i showroomet som har produkter för steril, lager, behandlingsrum och röntgen.
“Till sist vill vi använda all samlad expertis hos våra medarbetare. Vi har en lång erfarenhet inom dentalbranschen och certifierade servicetekniker i hela landet. Med Planmeca och KaVo som ägare av Plandent AB, har vi påverkan på hela resan från produktion till installation. Det här ger oss unika förutsättningar för en ännu högre servicenivå till våra kunder.”
Nya Plandent på sin första gemensamma Kick-Off 2024.
Magnus fortsätter förklara att företaget nu genomgår en förvandling till något ännu bättre. Det gäller att vara ödmjuk inför det och förstå att de fortfarande är i ett tidigt skede.
”Jag kan inte nu säga exakt vart vi är om fem år, men det jag vet är vår ambition för att du som kund ska ha den bästa kundupplevelsen med oss,” avslutar han.